فرودگاه استانبول، بزرگترین دریچه جهان

ویژه - ۸ دی ۱۳۹۷

رجب طیب اردوغان مراسم بازگشایی بسیاری از پروژه‌های عمرانی را در طول 15 سال زمامداری خود در ترکیه برگزار کرده ‌است. روز 29 اکتبر او یکی از جواهرات ارزشمند خود یعنی فرودگاه جدید استانبول را به نمایش گذاشت، یک پروژه بزرگ که با نگرانی در مورد حقوق کار، مسائل زیست‌ محیطی و اقتصاد تضعیف‌شده ترکیه روبه‌رو شده‌است. اردوغان ادعا می‌کند این فرودگاه در نهایت تبدیل به بزرگترین مرکز حمل و نقل هوایی در نودوپنجمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه خواهد شد. این راه اندازی آزمایشی است چرا که تنها پروازهای محدودی در روزهای آتی آغاز به کار می‌کنند و تا پایان سال جاری کامل نخواهند بود.



ده‌ها هزار کارگر در حال تلاش هستند تا در پایان ضرب‌الاجل اردوغان یعنی 29 دسامبر این پروژه تکمیل شود. تظاهرات ماه سپتامبر به دلیل شرایط سخت کار و مرگ و میر ده‌ها کارگر ساختمانی، هزینه انسانی این پروژه را افزایش داد.


فرودگاه جدید استانبول در سواحل دریای سیاه در مرحله اول خود سالانه به 90 میلیون مسافر خدمات ارائه می‌دهد. در تکمیل این پروژه در طول 10 سال، نزدیک به 19 هزار هکتار اشغال خواهد ‌‌شد و سالانه با شش باند پرواز به 200 میلیون مسافر خدمت خواهد کرد. تقریبا دو برابر آتلانتاز هارتسفیلد جکسون (Atlanta's HartsfieldJackson)، که بزرگترین فرودگاه حال حاضر جهان است، ترافیک ایجاد خواهد شد. قدری سامسونلو (Kadri Samsunlu) رئیس کنسرسیوم پنج شرکت فرودگاه بزرگ استانبول (five-company consortium Istanbul Grand Airport), روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: این فرودگاه مهمترین محور بین آسیا و اروپا خواهد بود.



نمای داخلی فرودگاه ازطرح‌های ترکی و اسلامی نشات گرفته و برج کنترل ترافیک لاله‌ای شکل آن برنده جایزه بین‌المللی معماری سال 2016 شد. خدمات برنامه‌های کاربردی موبایل و هوش مصنوعی برای مشتریان، با صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارای یک سیستم امنیتی با تکنولوژی بالا خواهد بود. تا پایان سپتامبر و همزمان با بسته شدن فرودگاه بین‌المللی تور استانبول موسوم به فرودگاه بین المللی آتاتورک (Mustafa Kemal Ataturk)، تمام ادوات هوانوردی به فرودگاه جدید منتقل خواهد شد. در حال حاضر فرودگاه آتاتورک در تور ترکیه سالانه 64 میلیون مسافر را مدیریت می‌کند. در بخش آسیایی شهر، فرودگاه بین المللی صبیحا گوکچن (Sabiha Gokcen) در سال گذشته 31 میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است. این فرودگاه به کار خود ادامه خواهد داد.



انتظار می‌رود اردوغان نام رسمی فرودگاه جدید را اعلام کند و بخشی از نقشه او تبدیل ترکیه به یک رقیب جهانی می‌باشد. خطوط هوایی ترکیه اولین پرواز خود را از فرودگاه جدید به سه مقصد داخلی تور آنکارا، تور آنتالیا و تور ازمیر آغاز می‌کند. همچنین به تور باکو وارکان در قبرس شمالی پرواز خواهد داشت.


 فرودگاه به گورستان تبدیل شده است


نیهات دمیر (Nihat Demir) رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی گفت عجله برای رسیدن به زمان نهایی، علت اصلی حوادث و مرگ و میرهای این پروژه 36 هزارنفری بوده است. او گفت: این فرودگاه تبدیل به قبرستان شده است. در ادامه توضیح می‌دهد که فشار برای اتمام پروژه بیرحمی است و به ساعات کار طولانی که منجر به بی‌دقتی، حوادث و مرگ و میر شده، انتقاد کرد.


اتحادیه Dev-Yapi-Is سی و هفت کارگر کشته شده در این پروژه را شناسایی کرده و ادعا می‌کند هویت بیش از 100 نفر هنوز شناسایی نشده است.


وزیر کار ترکیه گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر مرگ صدها کارگر ساختمانی را رد کرده و گفته در ماه فوریه تنها 27 کارگر به دلیل مشکلات بهداشتی و تصادفات، مرده‌اند. از آن زمان تاکنون نظر قطعی داده نشده است.



در ماه سپتامبر کارگران فرودگاه به دلیل شرایط بد کار از جمله حقوق و دستمزد پرداخت نشده، وجود ساس، مواد غذایی ناسالم و حمل و نقل ناکافی اعتصاب کردند. نیروهای امنیتی صدها کارگر را محاصره کردند و در حدود 30 نفر از جمله رهبران اتحادیه را دستگیر کردند. این شرکت اعلام کرد در تلاش برای بهبود شرایط کار می‌باشد.


پروژه‌های مقدماتی در شمال استانبول مانند فرودگاه، سومین پل اتصال دهنده بخش آسیایی به اروپایی استانبول و طرح اجرا نشده اردوغان برای ساخت یک کانال موازی با تنگه بسفر، قطعا بر محیط تاثیر می‌گذارد. گروه حفاظت از محیط زیست نورترن فورستز دیفنس (Northern Forests Defence) اعلام کرد که ساخت فرودگاه جدید، جنگل‌ها، تالاب‌ها و تراکم ماسه‌‌های ساحلی را از بین می‌برد و تنوع زیستی را تهدید می‌کند.



این پروژه باعث ساخت شبکه‌های حمل و نقل بیشتر، خانه‌سازی، ادارات و مراکز تجاری در استانبول پرجمعیت می‌شود، جاییکه  15 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. سامسونلو، مدیر اجرایی فرودگاه گفت: شهر فرودگاهی برای نوآوری و فن‌آوری نیز ساخته خواهد شد.


پنج شرکت ترکیه با برآورد 29 میلیارد دلار آمریکا مناقصه را به دست آورد و در سال 2013 تحت طرح ساخت-ساز-انتقال، هزینه این پروژه را از طریق سرمایه و وام‌های بانکی تامین کرد. IGA فرودگاه را برای مدت 25 سال تامین خواهد کرد.


ناظران مالی می‌گویند وام دهی، رشد اقتصادی ترکیه و رونق ساخت و ساز آن‌ را کاهش می‌دهد و بخش خصوصی با بدهی‌های کلان 200 میلیارد دلاری روبه‌رو خواهد شد. با وجود تورم و بیکاری در ترکیه و ارز داخلی که 40 درصد از ارزش خود را نسبت به دلار از دست داده است، اقتصاد دانان معتقدند که ترکیه قطعا با رکود اقتصادی مواجه می‌شود. با وجود همه این نقاط تاریک مالی، کنسرسیوم فرودگاه امیدوار است که صنعت روبه رشد حمل و نقل هوایی، اشتغال‌زایی و همچنین میلیاردها دلار درآمدزایی را به همراه داشته باشد. فرودگاه جدید استانبول در جهت رشد و توسعه می‌کوشد و ما برای پیروزی در چالش بزرگترین و بهترین بودن، رقابت خواهیم کرد. سامسونلو گفت: این شعار ماست.




  •   استفاده از مطالب این نوشتار فقط با ذکر منبع بلامانع است.