سفر در هند روی ریل قطار

ویژه - ۱۳ آذر ۱۳۹۷

سفر در هند روی ریل قطار – دهلی، شیملا، آگرا و تاج‌محل


5 مسیر خط آهن هند از قبیل شانتابدی اکسپرس و توی ترین به همراه سیر و سفر به دهلی و تاج محل ...



این سفر هیجان‌انگیز را می‌توان به عنوان بخشی از مسیر تور 13 روزه «مثلت طلایی هند» با خطوط راه‌آهن شاتابدی اکسپرس و توی ترین به علاوه سیاحت دهلی و آگرا با ستاره درخشان مرمرینش تاج محل به حساب آورد.


 


دهلی به کلکته با شاتابدی اکسپرس


ایستگاه دهلی، صبح زود؛ جایی که انگار بخش عمده جمعیت 23 میلیون نفری مسافران روزانه خط آهن هند، تصمیم گرفته‌اند با هم سوار قطار شوند. ابتدا با شاتابدی اکسپرس راهی کلکته می‌شویم و آنجا با خط آهن فرعی «توی ترین» به شیملا می‌رویم. این سفر چهار ساعته در واگن‌های راحت، با تهویه مطبوع و مناسب با یک صبحانه اسپایسی لذیذ و چند فنجان چای خوش‌عطر هندی تکمیل می‌شود.



تقریبا سروقت به کلکته می‌رسیم، قطار هیمالیا کوئین آرام آرام از مسافران پر می‌شود، با توجه به اندازه کوچک قطار نسبت به قطارهای عظیم اکسپرس کاملاً می‌توان دریافت که چرا نام این خط را «توی ترین» (قطار اسبا‌ب‌بازی) گذاشته‌اند. ردیف‌های شش‌تایی صندلی‌های قطار قابل مقایسه با راحتی قطار اکسپرس نیستند و بهتر است یک بالش کوچک همراه داشته باشید.


 


کالکا به شیملا با هیمالیا کوئین


یکی از جذاب‌ترین سفرهای قطار در جهان. این خط آهن توسط صاحب‌های قایقران راجستان بریتانیا از کالکا تا شیملا کشیده شده است. با انتخاب شهر به عنوان پایتخت تابستانی در سال 1864، سفر 1200 مایلی از کلکته با وسایل مختلف مانند اسب، شتر، فیل، ارابه یا تخت روان، پنج روز طاقت‌فرسا به طول می‌انجامید. ایده اولیه کشیدن خط آهن در سال 1847 کلید خورد، اما تکمیل خط آهن تا نوامبر 1903 طول کشید.



قطار با توریست‌ها و مسافران محلی از میان تپه‌ها می‌گذرد. نسیم خنک با بوی کاج‌ها و صدای موتور قطار ترکیبی دلپذیر را ایجاد می‌کنند. سرعت متوسط قطار حدود 18 کیلومتر در ساعت است. اما مسیر سربالایی اولیه باعث می‌شود تا سرعت کاهش یابد. پس از طی 20 مایل و گذر از چهار ایستگاه، قطار در اولین توقفگاه خود، دهارامپور، در ارتفاع 1500 متری توقف می‌کند. مسافران برای صرف چای و ساموساس (سمبوسه) در دکه‌های کنار ایستگاه پیاده می‌شوند. جلوتر یک گاو در مسیر خط آهن لمیده است. این یکی از خطرات جدی است که قطارهای تور هند را تهدید می‌کند.


بنای این خط آهن با 103 تونل، بیش از 864 پل و حدود 919 پیچ، یک شاهکار مهندسی خارق‌العاده محسوب می‌شود. خط آهن تا ارتفاع 1500 متری از کالکا صعود می‌کند تا به شیملا برسد. طی این مسیر 60 مایلی با 18 ایستگاه پنج ساعت طول می‌کشد. یونسکو در سال 2008 این خط آهن استثنایی را به همراه خطوط آهن نیلگیری و دارجیلینگ به فهرست میراث جهانی افزود.



قطار به مسیر خود از میان چندین تونل ادامه می‌دهد. بلندترین این تونل‌ها پیش از ایستگاه باروگ، اندکی بیش از یک کیلومتر طول دارد. تونل به نام کلنل باروگ، مهندس طراح آن نامگذاری شده است که برای صرفه‌جویی در زمان تصمیم گرفت همزمان از دو سمت تپه تونل را حفر کند. متاسفانه دو سر تونل به هم نرسیدند و کلنل یک روپیه جریمه و اخراج شد. او که تحمل این شکست را نداشت، با اسلحه خودکشی کرد و تونل به حال خود رها شد. جالب اینکه برای حفر تونل جدید، به منظور احتراز از مشکلات پیشین، راهنمای معنوی محلی گورو بابا بهالکو استخدام شد.


 


سیاحت شیملا


شب هنگام به شیملا رسیدیم. شهر بزرگ‌تر از آن بود که تصور می‌کردم. بخش عمده توسعه شهر مربوط به سال‌های اخیر است و بناهای اصلی متعلق به دوره مستعمره‌نشینان در محوطه‌ بالای ایستگاه تا تپه دیده‌بانی قرار دارند. اقامتگاه تابستانی نایب‌السلطنه هند، حاکم پنجمین کشور پرجمعیت‌ جهان بین سال‌های 1888 و 1947 در بالاترین نقطه شهر بنا شده است.
 
تمام برج‌ها و دیوارهای کناری اقامتگاه از سنگ ماسه خاکستری محلی و به تقلید از قلعه بارونیال تودور ساخته شده‌اند. این بنا در سال 1888 بر اساس طرح لرد دوفرین، نایب‌السلطنه وقت به عنوان خانه و محل ملاقات صاحب‌منصبان با او بنا شده بود. پس از استقلال هند، قلعه به دولت واگذار شد و هم‌اکنون در اختیار دانشگاه شهر است. تنها درب تعداد معدودی از 140 اتاق این بنا، مانند تالار مرکزی با ستون‌های چوب‌ ساج، به روی بازدیدکنندگان باز است. همچنین نمایشگاهی از عکس‌های قدیمی نیز در قلعه فعالیت می‌کند.



تئاتر گایتی در جاده مال، شریان اصلی شیملا، قرار دارد. این بنا که در سال 1887 ساخته و اخیراً بازسازی شده، شاهد اجرای نخستین نمایشنامه نویسنده ژوزف رودیارد کیپلینگ (1936 – 1865)، نخستین برنده انگلیسی زبان جایزه ادبیات نوبل بوده است. کیپلینگ در منطقه تحت کنترل بریتانیایی بمبئی به دنیا آمد. مشهورترین اثر او کتاب جنگل یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار ادبیات کودک حتی تا به امروز است. تالار شهر به سبک معماری تودور نیز از دیگر جاذبه های گردشگری دیدنی شهر است. اسکاندال پوینت میدان اصلی شهر هنوز هم شلوغ‌ترین نقطه شهر محسوب می‌شود اما بسیاری از بناهای مربوط به عصر مستعمره‌نشینان متروکه شده‌اند. با وجود آنکه هفتاد سال از پایان دوران سلسله راج می‌گذرد، راه‌آهن کالکا – شیملا به عنوان میراث آن دوران هنوز پابرجاست.


شیملا به تاج‌محل (آگرا)


برای رسیدن به ایستگاه قطار به مقصد آگرا بهتر است از مسیر جاده‌ای استفاده کنید. این سفر 600 مایلی به سمت جنوب، بسیار طولانی به نظر می‌رسد. خوشبختانه قطار صبح خیلی زود به آگرا می‌رسد و می‌توان همزمان با طلوع خورشید به تماشای این آرامگاه با چهار قرن قدمت رفت.   



تاج محل با گنبد و مناره‌های مرمرینش، مظهر جذابیت و شکوه آگرا است. از دیگر بناهای دیدنی آگرا می‌توان به قلعه رد سانداستون اشاره کرد. جایی که شاه جهان سازنده تاج‌محل، به دستور فرزندش آئورانگازب هشت سال پایان عمر خود را در آن زندانی بود و تنها می‌توانست از پنجره قلعه به آرامگاه زیبای همسر محبوبش ممتاز محل بنگرد.


 


آگرا به دهلی با گاتیمان اکسپرس


سفر بازگشت به دهلی با گاتیمان اکسپرس، اولین قطار فوق‌سریع هند، 90 دقیقه طول می‌کشد. پس از این چند روز مسافرت احساس آرامش دارم. سفر در سرزمین وسیعی مانند هند می‌تواند طاقت‌فرسا و خسته‌کننده باشد، اما مسلماً مسافرت با قطار، حجم بالایی از این فشار را خنثی می‌کند. در حال حاضر هند مشغول مذاکره با ژاپن برای بروزرسانی و تقویت خطوط آهن خود است و شاید روزی فرا برسد که یکی از قطارهای بولت ژاپن به ناوگان راه‌آهن هند افزوده شود. اما امیدوارم که راه‌آهن کالکا به شیملا دست‌نخورده باقی بماند.




  • استفاده از مطالب این نوشتار فقط با ذکر منبع بلامانع است.