با چمدان مفقود شده یا آسیب دیده چه کنیم؟

ویژه - ۲۴ آبان ۱۳۹۷

در بازگشت از سفر خود با تور های مسافرتی کنار نقاله بار ایستاده‌اید اما خبری از چمدانتان نیست. چه باید بکنید اگر چمدانتان گم شد یا آسیب دید؟
 
شاید به نظر اغراق‌آمیز بیاید، اما میلیون‌ها چمدان در روز در مرحله انتقال آسیب می‌بینند یا گم می‌شوند. چمدان‌هایمان را که به قسمت بار هواپیما می‌سپاریم، مطمئن هستیم که آن را در فرودگاه مقصد تحویل می‌گیریم، اما اگر چنین نشد، چکار باید بکنیم؟
این جمله باید سرلوحه ذهن هر مسافری باشد «یا با چمدانم فرودگاه را ترک می‌کنم و یا با یک فرم PIR».
وقتی مطمئن شدید چمدانتان را در فرودگاه دریافت نخواهید کرد، احتمالاً اهمیت نخواهید داد که اغلب چمدان‌های گم‌شده در طول 24 ساعت آینده به دست صاحبانشان خواهند رسید یا اینکه تنها کمتر از 1 درصد چمدان‌ها برای همیشه مفقود می‌شوند. همه فکر شما مشغول این خواهد بود که چه باید بکنید.


 


انجام مناسبات اداری


پیش از ترک محل دریافت چمدان‌ها، به یکی از کارکنان فرودگاه یا پیشخوان‌های خدمات مسافران مراجعه و گم شدن چمدان را گزارش دهید. حتی اگر به شما گفته شد که چمدانتان با پرواز بعدی از راه می‌رسد، حتماً یک برگه شکایت پر کنید. 3 روز انتظار می‌تواند سفر شما را حسابی خراب کند. به شما یک فرم گزارش مفقودی اموال (PIR) داده خواهد شد تا پر کنید. همانجا فرم را پر کنید و یک نسخه از آن کپی بگیرید. این فرم به همراه رسید چمدان که معمولا به بلیت یا پاسپورت شما وصل می‌شود، برای تقاضای غرامت از فرودگاه یا بیمه مسافرت ضروری است. خود PIR یک تقاضا نیست، پس باید یک فرم تقاضای غرامت در طول هفت روز به فرودگاه بفرستید.


 


تقاضای غرامت برای تاخیر در دریافت چمدان‌ها


اگر در حال سفر به جایی هستید، حتماً مقداری پول برای مخارج فوری بخواهید. ممکن است فرودگاه از شما بخواهد به حساب آنها خرید کنید.
با محدودیت هزینه تعیین شده موافقت کنید و انتظار سخاوت چشمگیری از فرودگاه نداشته باشید. به حساب آنها تا رسیدن چمدانتان دیگر مشکلی نخواهید داشت.
اگر در حال بازگشت به خانه باشید، فرودگاه چنین لطفی به شما نخواهد کرد، زیرا به حساب آنها شما هر چیز که بخواهید در خانه دارید. در بهترین حالت با پیدا شدن چمدان، فرودگاه با هزینه شخصی آن را به در خانه شما خواهد فرستاد.
21 روز طول می‌کشد تا فرودگاه بپذیرد که چمدان شما را گم کرده است. در این صورت می‌توانید تقاضای غرامت کنید، اما باید آن را بنویسید.



غرامت برای لوازم مفقود شده


بر اساس آئین‌نامه مونترال (جایگزین آئین‌نامه قدیمی ورشو در سال 1999) مسافران می‌توانند به ازای هر نفر تا حداکثر 1131 SDR (حق ویژه) بابت چمدان مفقود شده غرامت بگیرند.
ارزش یک SDR بسته به سبد ارزی بین‌المللی دارد و متغیر است. IMF (صندوق بین‌المللی پول) روزانه این ارزش را محاسبه می‌کند. به طور متوسط 1 SDR از 526 تا 850 پوند ارزش دارد. خطوط هوایی عادت ندارند به همین راحتی پول بدهند و میزان غرامت بستگی به مدارکی است که درباره ارزش چمدان خود ارائه می‌دهید. به طور کلی می‌توان انتظار داشت که به ازای هر کیلو 14 پوند دریافت کنید.


 


غرامت برای لوازم به سرقت رفته


اگر چیزی از چمدان شما به سرقت رفته باشد، گرفتن غرامت از خط هوایی کار بسیار دشواری خواهد بود. زیرا باید ادعای خود را اثبات کنید. AUC (شورای کاربران حمل و نقل هوایی) توصیه می‌کند که از چمدان‌های با کیفیت استفاده کنید، اشیاء قیمتی را در چمدانی که به قسمت بار می‌سپارید نگذارید و بیمه مسافرتی تهیه کنید.
گذاشتن اشیاء ارزشمندی مانند موبایل، دوربین فیلمبرداری و جواهرات در چمدان قسمت بار کار درستی نیست زیرا خطوط هوایی بندی در آئین‌نامه خود دارند که مسئولیت این بارها را نمی‌پذیرد. زمینه قانونی چنین بندی به درستی مشخص نیست اما برای گرفتن غرامت باید به دادگاه مراجعه کنید.


 


غرامت برای چمدان آسیب‌دیده


اگر خود چمدان آسیب دیده بود، می‌توانید هزینه تعمیر آن و یا یک چمدان نو را به عنوان غرامت درخواست کنید.


 


بیمه مسافرتی، حلال مشکلات


بیمه مسافرتی می‌تواند مفید باشد. انتخاب یک بیمه مناسب نیازهای شما که نواقص غرامت‌های پیشنهادی در آئین‌نامه مونترال را جبران می‌کند، ضروری است.


نکات مهم


•    در صورت امکان از پرواز مستقیم استفاده کنید. احتمال گم شدن چمدان‌ها در جریان انتقال بالا می‌رود.
•    از امن بودن چمدانتان مطمئن شوید، قفل مسافرتی بگیرید.
•    پول یا اشیاء گرانقیمت را در چمدان نگذارید.
•    لوازم شست و شو و چند تکه لباس را در ساک دستی خود بگذارید. اما مراقب باشید حجم مایعات از محدوده امنیتی 1 لیتر تجاوز نکند.
•    زود به محل بازرسی بروید.
•    رسید چمدان خود را که در زمان ورود دریافت می‌کنید نگهدارید، برای دریافت غرامت گم شدن چمدان به آن نیاز خواهید داشت.
•    بیمه مسافرتی مناسب بگیرید.
•    روی برچسب چمدان مشخصات خود را ثبت کنید.



برای رزرو بلیت و مسافرت با تورهای مختلف جهت بازدید از جاذبه های گردشگری می‌توانید به آژانس های مسافرتی مراجعه نمایید.



  • استفاده از مطالب این نوشتار فقط با ذکر منبع بلامانع است.